Syv ledelseskompetencer
Hvert ledelsesniveau rummer med andre ord særlige opgaver og udfordringer, som ikke kan løses med de samme ledelsesmæssige færdigheder.
Nedenfor er Ledelseskæden suppleret med medarbejderens rolle.
Beskrivelsen er en inspiration til at arbejde med, hvordan vi bliver hinandens forudsætninger for at lykkes som organisation. En organisations resultat er afhængig af styrken af den Sociale Kapital, der præger samspillet mellem ledere og medarbejdere.
Deri er det vigtigt, at både ledere og medarbejdere kender sin rolle i organisationen, så kerneopgaven kan løses i sammenhæng og med handlekraft til glæde og gavn for borgerne.
De syv ledelseskompetencer er:
- Innovationsledelse
- Ledelse med andre ressourcer
- Driftsledelse
- Strategisk ledelse
- Udvikler egne ledere/medarbejdere individuelt og som teams
- Faglig ledelse
- Tværgående ledelse
Ledelseskompetencer for direktør
Ledelse med andre ressourcer
Målet er, at vi gennem samskabelse, rehabilitering og velfærdsinnovation
anvender andre ressourcer for at gøre opgaveløsningen bedre og billige.
Det betyder, at Direktøren:
- Udvikler en strategi for forvaltningens inddragelse af andre ressourcer.
- Skaber politisk forståelse for at inddrage andre ressourcer i løsningen af kerneopgaven.
- Skaber forståelse og accept i forvaltningen for at inddrage andre ressourcer i løsningen af kerneopgaven.
- Udfordrer vante tankegange og fremmer inddragelsen af andre ressourcer
Innovationsledelse
Målet er, at vi løbende udvikler vores opgaveløsning og arbejdsmetoder for
at gøre løsningen af kerneopgaven bedre og billigere.
Det betyder, at Direktøren:
- Udarbejder den overordnede innovationsstrategi sammen med FL.
- Skaber et stærkt samarbejde om innovationsstrategien i FL.
- Motiverer til en innovationskultur i forvaltningen med udgangspunkt i Frihedsbrevet.
Driftsledelse
Målet er, at vi har en effektiv og stabil drift med sikker styring af de økonomiske og personalemæssige ressourcer.
Det betyder, at Direktøren:
- Definerer de overordnede økonomiske rammer og mål for forvaltningens ydelser ud fra de politiske beslutninger.
- Fremmer et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø i hele forvaltningen.
Strategisk ledelse
Målet er, at ledere udvikler og omsætter klare strategier for forvaltningens udvikling og drift.
Det betyder, at Direktøren:
- Udvikler helhedsorienterede strategier i samspil med den politiske ledelse, direktørgruppen og FL.
- Arbejder med strategier på en meningsskabende og involverende måde i forhold til forvaltningen.
- Understøtter afdelingschefernes implementering af strategier på deres områder
Udvikle egne ledere/medarbejdere
Målet er, at vi løbende udvikler ledere, medarbejdere og teams fagligt.
Det betyder, at Direktøren
- Sætter mål for - og følger op på - afdelingschefernes udvikling.
- Giver ledelsesmæssig opbakning til - og sparrer med - afdelingscheferne om deres udvikling.
- Skaber et velfungerende FL med klare mål og god koordinering..
Faglig ledelse
Målet er, at vi løbende udvikler en stærk faglighed hos medarbejderne samt udvikler ledernes evne til fag-faglig ledelse.
Det betyder, at Direktøren:
- Har overblik over de væsentligste fag-professionelle arbejdsformer og rimelig indsigt i disse.
- Skaber balancerede beslutninger, der både vægter faglige og politiske hensyn.
- Evner at sætte sig hurtigt ind i nye, komplekse faglige og politiske problemstillinger.
- Kan fremlægge, forklare og forsvare faglige sager for det politiske niveau og pressen.
Tværgående ledelse
Målet er, at vi styrker helheden via de tværgående samarbejder.
Det betyder, at Direktøren:
- Skaber den overordnede strategi for de relevante tværgående samarbejder internt i forvaltningen og kommunen samt med eksterne samarbejdspartnere.
- Understøtter helhedssyn på de tværgående samarbejder i FL og i forvaltningen i øvrigt.
- Organiserer de relevante tværgående samarbejder internt i kommunen og med eksterne samarbejdspartnere
Ledelseskompetencer for afdelingsleder
Ledelse med andre ressourcer
Målet er, at vi gennem samskabelse, rehabilitering og velfærdsinnovation anvender andre ressourcer for at gøre opgaveløsningen bedre og billigere.
Det betyder at Afdelingschefen:
- Bidrager til at skabe en strategi for forvaltningens inddragelse af andre ressourcer.
- Skaber forståelse i egen afdeling for at inddrage andre ressourcer i løsningen af kerneopgaven.
- Organiserer og igangsætter nye arbejdsformer og samarbejder med andre ressourcer.
- Udfordrer vante tankegange og fremmer inddragelsen af andre ressource
Innovationsledelse
Målet er, at vi løbende udvikler vores opgaveløsning og arbejdsmetoder for at gøre løsningen af kerneopgaven bedre og billigere.
Det betyder, at Afdelingschefen:
- Bidrager til den overordnede innovationsstrategi i FL.
- Tilpasser og omsætter innovationsstrategien til praksis i egen afdeling.
- Sætter det rette hold omkring innovationsindsatser i egen afdeling.
- Understøtter egne ledere i deres omsætning af innovationsstrategien til praksis.
- Motiverer til en innovationskultur i egen afdeling med udgangspunkt i Frihedsbrevet.
Driftsledelse
Målet er, at vi har en effektiv og stabil drift med sikker styring af de økonomi- ske og personalemæssige ressourcer.
Det betyder at Afdelingschefen:
- Bidrager til at definere de overordnede økonomiske rammer og mål for forvaltningens ydelser.
- Omsætter de økonomiske rammer og mål for forvaltningens ydelser til egen afdeling.
- Understøtter egne ledere i at skabe effektiv og stabil drift.
- Fremmer et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø i egen afdeling.
Strategisk ledelse
Målet er, at ledere udvikler og om- sætter klare strategier for forvaltnin- gens udvikling og drift.
Det betyder at Afdelingschefen:
- Er en helhedsorienteret strategisk sparringspartner for direktøren og FL.
- Arbejder med strategier på en dialogbaseret og involverende måde.
- Organiserer omsætningen af strategier til praksis i egen afdeling.
- Understøtter egne lederes implementering af strategier.
- Kommunikerer meningsfuldt om ændringer i strategier
Udvikle egne ledere/medarbejdere
Målet er, at vi løbende udvikler ledere, medarbejdere og teams fagligt.
Det betyder, at afdelingschefen:
- Sætter mål for - og følger op på - egne chefers udvikling i afdelingen.
- Giver ledelsesmæssig opbakning til - og sparrer med - egne chefer om deres udvikling.
- Skaber et velfungerende chefteam med klare mål og god koordinering.
- Spotter og udvikler leder- og cheftalenter i egen afdeling.
Faglig ledelse
Målet er, at vi løbende udvikler en stærk faglighed hos medarbejderne samt udvikler ledernes evne til fag-faglig ledelse.
Det betyder at Afdelingschefen:
- Evner at sætte sig hurtigt ind i nye, komplekse faglige og politiske problemstillinger.
- Udvikler egne lederes evne til faglig ledelse.
- Kan afgøre, hvornår direktøren skal inddrages i faglige problemstillinger.
- ”Oversætter” mellem det politiske og faglige niveau ud i egen afdeling.
- Kan fremlægge, forklare og forsvare faglige sager fra eget område for det politiske niveau og pressen.
Tværgående ledelse
Målet er, at vi styrker helheden via de tværgående samarbejder.
Det betyder, at Afdelingschefen:
- Bidrager til den overordnede strategi for de relevante tværgående samarbejder internt i forvaltningen og kommunen samt med eksterne samarbejdspartnere.
- Organiserer de relevante tværgående samarbejder internt i kommunen og med eksterne samarbejdspartnere.
- Kan skabe helhedsorienterede og effektive tværgående samarbejder.
- Kan skabe rammer og frihed for ledere til at indgå i tværgående netværk.
Ledelseskompetencer for leder af ledere
Ledelse med andre ressourcer
Målet er, at vi gennem samskabelse, rehabilitering og velfærdsinnovation anvender andre ressourcer for at gøre opgaveløsningen bedre og billigere.
Det betyder, at leder af ledere:
- Omsætter strategien gennem dialog til klare indsatser i eget ledelsesfelt.
- Understøtter egne lederes udvikling af nye arbejdsformer og samarbejder med andre ressourcer.
- Sikrer vidensdeling af gode erfaringer i forvaltningen.
- Udfordrer vante tankegange og fremmer inddragelsen af andre ressourcer.
Innovationsledelse
Målet er, at vi løbende udvikler vores opgaveløsning og arbejdsmetoder for at gøre løsningen af kerneopgaven bedre og billigere.
Det betyder, at leder af ledere:
- Skaber et stærkt samarbejde med egne ledere om omsætningen af innovationsstrategien til praksis.
- Understøtter og anerkender egne lederes arbejde med innovation.
- Understøtter vidensdeling af gode erfaringer og innovative idéer i forvaltningen.
- Motiverer til en innovationskultur i eget ledelsesfelt med udgangspunkt i Frihedsbrevet.
Driftsledelse
Målet er, at vi har en effektiv og stabil drift med sikker styring af de økonomi- ske og personalemæssige ressourcer.
Det betyder, at leder af ledere:
- Understøtter egne ledere i at skabe en effektiv og stabil drift med sikker styring af de økonomiske og personalemæssige ressourcer.
- Fremmer et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø for lederne i eget ledelsesfelt.
Strategisk ledelse
Målet er, at ledere udvikler og om- sætter klare strategier for forvaltningens udvikling og drift.
Det betyder, at leder af ledere:
- Kommunikerer strategier konkret og meningsfuldt i eget ledelsesfelt.
- Omsætter strategier til hverdagens opgaveløsning ved at involvere egne ledere.
- Understøtter ledernes evne til strategisk ledelse.
- Forstår og udvikler sit ledelsesfelt som en del af en større helhed.
Udvikle egne ledere/medarbejdere
Målet er, at vi løbende udvikler ledere, medarbejdere og teams fagligt.
Det betyder, at leder af ledere:
- Sætter mål for - og følger op på - egne lederes udvikling i eget ledelsesfelt.
- Giver ledelsesmæssig opbakning til - og sparrer med - egne ledere om deres udvikling.
- Skaber et velfungerende ledelsesteam med klare mål og god koordinering.
- Spotter og udvikler leder- og cheftalenter i eget ledelsesfelt.
Faglig ledelse
Målet er, at vi løbende udvikler en stærk faglighed hos medarbejderne samt udvikler ledernes evne til fag-faglig ledelse.
Det betyder, at leder af ledere:
- Definerer og sikrer det overordnede faglige niveau i eget ledelsesfelt.
- Udvikler egne lederes evne til faglig ledelse.
- Kan afgøre, hvornår afdelingschefen skal inddrages i faglige problemstillinger.
- ”Oversætter” politiske og strategiske beslutninger og intentioner til egne lederes fagprofessionelle verden og vice versa.
- Understøtter processer, hvor lederne udvikler hinandens faglighed.
Tværgående ledelse
Målet er, at vi styrker helheden via de tværgående samarbejder.
Det betyder, at leder af ledere:
- Leder tværgående samarbejder på tværs af eget ledelsesfelt.
- Tænker og handler helhedsorienteret.
- Indgår aktivt i at udvikle netværk, der understøtter helhedstænkning og tværgående samarbejde.
- Understøtter og motiverer ledere til at indgå og lykkes i tværgående netværk.
Ledelseskompetencer for leder af medarbejdere
Ledelse med andre ressourcer
Målet er, at vi gennem samskabelse, rehabilitering og velfærdsinnovation anvender andre ressourcer for at gøre opgaveløsningen bedre og billigere.
Det betyder at ledere af medarbejdere:
- Værdsætter inddragelse af andre ressourcer i løsningen af kerneopgaven.
- Udvikler gennem dialog og involvering medarbejdernes opgaveløsning med andre ressourcer.
- Udfordrer vante tankegange og fremmer inddragelse af andre ressourcer.
Innovationsledelse
Målet er, at vi løbende udvikler vores opgaveløsning og arbejdsmetoder for at gøre løsningen af kerneopgaven bedre og billigere.
Det betyder, at leder af medarbejdere:
- Beslutter og implementerer løbende innovative forbedringer.
- Understøtter og anerkender medarbejdernes arbejde med innovation.
- Motiverer til en innovationskultur på arbejdspladsen med udgangspunkt i Frihedsbrevet.
Driftsledelse
Målet er, at vi har en effektiv og stabil drift med sikker styring af de økonomi- ske og personalemæssige ressourcer.
Det betyder at ledere af medarbejdere:
- Sætter mål for arbejdspladsens ydelser og følger op herpå.
- Sikrer en effektiv og stabil drift med sikker styring af de økonomiske og personalemæssige ressourcer.
- Fremmer et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø for medarbejderne.
Strategisk ledelse
Målet er, at ledere udvikler og om- sætter klare strategier for forvaltnin- gens udvikling og drift.
Det betyder at ledere af medarbejdere:
- Omsætter strategier til konkrete opgaver i egen enhed.
- Kommunikerer strategier ud, så det giver mening for medarbejderne.
- Følger op på de konkrete opgaver, som strategierne udleder.
Udvikle egne ledere/medarbejdere
Målet er, at vi løbende udvikler ledere, medarbejdere og teams fagligt
Det betyder, at leder af medarbejdere:
- Sætter mål for - og følger op på - medarbejdernes udvikling.
- Giver ledelsesmæssig opbakning til - og sparrer med - egne medarbejdere om deres udvikling.
- Skaber og udvikler velfungerende medarbejderteams med klare mål og god koordinering i og mellem teamene.
- Spotter og udvikler ledertalenter blandt medarbejderne
Faglig ledelse
Målet er, at vi løbende udvikler en stærk faglighed hos medarbejderne samt udvikler ledernes evne til fag-faglig ledelse.
Det betyder at ledere af medarbejdere:
- Har fag-faglig forståelse og indsigt.
- Kvalitetsikrer det faglige niveau og de faglige standarder.
- Kan afgøre, hvornår nærmeste leder skal inddrages i faglige problemstillinger.
- Understøtter og motiverer udvikling af fagligheden hos medarbejderne.
- Understøtter processer, hvor medarbejderne udvikler hinandens faglighed
Tværgående ledelse
Målet er, at vi styrker helheden via de tværgående samarbejder.
Det betyder at ledere af medarbejdere:
- Håndterer tværgående og tværfaglige samarbejdsprocesser.
- Samarbejder tværgående såvel med interne som eksterne samarbejdspartnere.
- Understøtter og motiverer medarbejderne til at indgå og lykkes i tværgående samarbejder.
Ledelseskompetencer - medarbejdernes rolle
Ledelse med andre ressourcer
Målet er, at vi gennem samskabelse, rehabilitering og velfærdsinnovation anvender andre ressourcer for at gøre opgaveløsningen bedre og billigere.
Det betyder, at Medarbejderen
- Anser det som naturligt at inddrage andre ressourcer i løsning af kerneopgaven
- Er god til at samarbejde med utraditionelle samarbejdspartnere og er kreativ i løsning af kerneopgaven
- Udfordrer vante tankegange og skaber faglige resultater sammen med og via andre ressourcer
Tre gode råd til praksis
- Vær åben for at løse opgaverne på andre måder med andre værktøjer
- Samarbejd, samarbejd, samarbejd. Også med dem, der ikke kommer fra kommunen
- Begrav ”plejer” og gå på opdagelse i det ny
Innovationsledelse
Målet er, at vi løbende udvikler vores opgaveløsning og arbejdsmetoder for at gøre løsningen af kerneopgaven bedre og billigere.
Det betyder, at Medarbejderen
- Tager initiativ til og motiveres af at lave små hverdagsforbedringer i løsning af kerneopgaven
- Kommer med forslag til at løse kerneopgaven på nye, bedre og billigere måder
- Oversætter via sin faglighed Frihedsbrevet til praktisk handling i løsning af kerneopgaven
Tre gode råd til praksis:
- Vær nysgerrig og åben for at løse opgaverne på nye måder
- Del dine gode ideer med andre
- Sæt din faglighed i spil på nye måder
Driftsledelse
Målet er, at vi har en effektiv og stabil drift med sikker styring af de økonomiske og personalemæssige ressourcer.
Det betyder, at Medarbejderen
- Arbejder ud fra fælles mål for arbejdspladsens ydelser
- Er rollemodel for faglighed og bidrager til samarbejde omkring kerneopgaven
- Fremmer et godt arbejdsmiljø for kollegerne
Tre gode råd til praksis
- Efterspørg fælles mål og gå efter dem sammen •
- Hjælp din kollega, og bed om hjælp, hvis det kniber
- Sig godmorgen! Godt humør smitter
Strategisk ledelse
Målet er, at ledere udvikler og omsætter klare strategier for forvaltningens udvikling og drift.
Det betyder, at Medarbejderen
- Skaber resultater gennem egen faglig indsats i forhold til konkrete opgaver
- Handler i overensstemmelse med værdierne: nærvær, ansvarlighed og respekt
- Skaber mening omkring måden kerneopgaven løses på - over for borgeren og dennes netværk
- Balancerer hverdagen (hvad gør jeg nu?) med det langsigtede perspektiv (hvor skal vi hen?)
Tre gode råd til praksis
- Gør en forskel. Det gør en forskel
- Gør det med nærvær, ansvarlighed og respekt
- Skab mening omkring måden, du løser opgaven på
Udvikle egne ledere/medarbejdere individuelt og som teams
Målet er, at vi løbende udvikler ledere, medarbejdere og teams fagligt
Det betyder, at Medarbejderen
- Tager aktivt del i egen faglige udvikling i samspil med nærmeste leder
- Tager aktivt del i udvikling af teamsamarbejdet i samspil med teamet og nærmeste leder
- Bidrager til nærmeste leders ledelsesfaglige udvikling via konstruktiv feedback
Tre gode råd til praksis
- Vær åben for udvikling - også din egen
- Vær åben for udvikling sammen med dit team
- Giv konstruktiv feedback til din leder
Faglig ledelse
Målet er, at vi løbende udvikler en stærk faglighed hos medarbejderne samt udvikler ledernes evne til fag-faglig ledelse
Det betyder, at Medarbejderen
- Leverer høj faglig kvalitet skabt i et godt samarbejde med andre
- Kan afgøre, hvornår nærmeste leder skal inddrages i faglige problemstillinger
- Indgår åbent i processer, hvor kollegerne udvikler hinandens faglighed
Tre gode råd til praksis
- Løs Kerneopgaven med faglig stolthed
- Inddrag din leder, når situationen kræver det
- Ingen kan alt. Vi kan det hele sammen.
Tværgående ledelse
Målet er, at vi styrker helheden via de tværgående samarbejder.
Det betyder, at Medarbejderen •
- Indgår og lykkes i tværfaglige samarbejdsprocesser
- Kan samarbejde tværgående såvel med interne som eksterne samarbejdspartnere
- Bakker kolleger op i at samarbejde på tværs
Tre gode råd til praksis
- Giv og modtag invitationer til andre fagligheder
- Giv og modtag invitationer fra andre områder
- Støt andre i at gøre det samm